„Na wiosennej rabatce” – rozwiązywanie krzyżówki oraz rozwiązywanie i układanie prostych zadań tekstowych.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Temat zajęcia: „Na wiosennej rabatce” – rozwiązywanie krzyżówki oraz rozwiązywanie i układanie prostych zadań tekstowych.
Cele główne: · Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowych. · Kształcenie umiejętności rozwiązywania prostych działań matematycznych, rozwiązywania i układania prostych zadań tekstowych. · Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Cele operacyjne: Dziecko potrafi: - rozpoznać i nazwać kwiaty wiosenne; - dopasować napis z nazwą kwiatu do właściwego obrazka; - dokończyć zdanie „Lubię wiosnę bo ...” - uzupełnić napis brakującą sylabą lub literą; - ułożyć napis z wykorzystaniem rozsypanki literowej; - czytać ze zrozumieniem; - rozwiązać krzyżówkę; - odczytać hasło będące rozwiązaniem krzyżówki, wyjaśnić je; - utworzyć zbiór przedmiotów w zakresie liczb 0 – 10; - ułożyć zbiory przedmiotów zgodnie ze wzrastającą a także malejącą liczbą elementów; - rozpoznać liczby i cyfry w zakresie 0 – 10 oraz znaki matematyczne: +, - , = ; - rozwiązać proste działanie matematyczne; - rozwiązać proste zadanie tekstowe; - ułożyć proste zadanie tekstowe do podanego działania; - dostosować ruchy ciała do słuchanego akompaniamentu muzycznego.
Metody/ techniki aktywizujące: metoda werbalna, czynna i oglądowa oraz technika – „Burza mózgów” i zabawy z Pedagogiki zabawy Klanza. Formy: zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana, indywidualna.
Przebieg zajęcia
1. Powitanie dzieci podzielonych na zespoły wg posiadanych przez nie sylwet kwiatów (bratek, hiacynt, konwalia, narcyz, tulipan, żonkil). Nauczycielka mówi - witam te dzieci, które mają na bluzce kwiatek, którego nazwa zaczyna się głoską : „b” itd. 2. Nauczycielka zachęca kolejno dzieci, by dokończyły zdanie: Lubię wiosnę bo............... . 3. Rozwiązywanie krzyżówki. Dziecko rzuca kostką, liczba wyrzuconych oczek wskazuje, którą ilustrację ma odsłonić. Dziecko nazywa odsłonięty kwiat dzieli jego nazwę na sylaby przelicza je ( pozostałe dzieci liczbę sylab wyklaskują, wytupują itp.). Następnie odszukuje nazwę kwiatka wśród napisów w odpowiednim polu krzyżówki, uzupełnia ją o brakującą literę lub sylabę albo układa jego nazwę z liter rozsypanki literowej (znajdujących się obok na tablicy). Po uzupełnieniu wszystkich pól krzyżówki, dzieci odczytują hasło składające się z liter ułożonych pionowo w czerwonym polu, wyjaśniają co ono oznacza. 4. Zbieramy kwiaty – zabawa dydaktyczno-ruchowa. Nauczycielka zwraca uwagę dzieci na rozłożone na podłodze sylwety kwiatów, na których zapisane są różne działania matematyczne. Na każdym z trzech stolików stoi jeden wazon (wazony oznaczone cyframi). Gdy dzieci słyszą muzykę poruszają się zgodnie z nią - maszerują, biegają. Gdy akompaniament milknie wtedy kuka kukułka – dzieci liczą ile razy zakukała, a następnie odszukują i zbierają tylko te kwiaty, na których wynik zapisanego działania jest zgodny z ilością kuknięć kukułki. Kwiaty te wkładają do wazonu z odpowiednią cyfrą – wynikiem działania zapisanego na danym kwiatku. 5. Nauczycielka zaprasza dzieci, by usiadły wokół obręczy zgodnie z posiadanym na bluzce symbolem kwiatka. Zespoły wykonują następujące zadania:
· hiacynty – segregują hiacynty wg kolorów na 3 rabatkach, oznaczając każdą rabatkę odpowiednią cyfrą oznaczającą liczbę znajdujących się na niej kwiatów, a następnie ustawiają rabatki w kolejności od tej, na której znajduje się najmniej kwiatów do tej, na której znajduje się ich najwięcej. · bratki – segregują bratki wg kolorów na 3 rabatkach, oznaczając każdą rabatkę odpowiednią cyfrą oznaczającą liczbę znajdujących się na niej kwiatów, a następnie układają rabatki w kolejności od tej, na której znajduje się najwięcej kwiatów do tej, na której znajduje się ich najmniej. · narcyzy – rozwiązują zadanie z treścią, układają do niego działanie i odpowiedź: W kwiaciarni było 10 tulipanów. Ala kupiła 3 tulipany. Ile tulipanów zostało w kwiaciarni? · konwalie – rozwiązują zadanie z treścią, układają do niego działanie i odpowiedź: Mama dostała od taty 5 narcyzów, a od Ani 3 hiacynty. Ile kwiatków dostała mama? · tulipany – układają zadanie do działania matematycznego, rozwiązują działanie, układają odpowiedź : 6 + 3 = · żonkile – układają zadanie do działania matematycznego, rozwiązują działanie i układają odpowiedź: 8 – 4 = 6. Wspólne sprawdzanie wykonania zadań przez kolejne grupy dzieci. 7. Zaproszenie dzieci do wspólnej zabawy tanecznej. 8. Ewaluacja zajęcia: Dzieci zdejmują z bluzek sylwety kwiatów i zgodnie z indywidualnym odczuciem umieszczają je w wazonie: „ z wesołą miną” – „podobały mi się zajęcia”; „ z obojętną miną – „nie mam zdania”; „ ze smutną miną” – „nie podobały mi się zajęcia”. 9. Nauczycielka podsumowuje zajęcie i dziękuje dzieciom za udział w nim.
Opracowała: mgr Krystyna Kita, nauczycielka Miejskiego Przedszkola Nr 11 w Sosnowcu.
|